Blog premiat

vineri, 9 octombrie 2009

Un premiu cu care ne mandrim!

Am ramas profund impresionata zilele trecute la vestea ca unei romance i s-a oferit premiul Nobel pentru literatura...
Herta Muller, scriitoare nascuta in 1953 intr-un sat din Banat, a cistigat Premiul Nobel pentru Literatura. Herta Muller a emigrat in Germania, in 1987. In prezent locuieste la Berlin. Cartile sale sint traduse in peste 20 de limbi.
Juriul si-a motivat decizia prin "densitatea poeziei si sinceritatea prozei cu care a descris plastic universul dezmostenitilor".
Herta Muller este laureata a numeroase premii internationale: "Impac Dublin Literary Award", Premiul "Kleist", Premiul, "Franz Kafka", Premiul european "de literatura Aristeion, Premiul Literar al Fundatiei Konrad Adenauer, Premiul orasului Berlin, iar din 1999 figureaza aproape in fiecare an printre numele potentialilor castigatori ai Premiului Nobel pentru literatura.
Ma gandesc cu parere de rau la faptul ca acest premiu putea apartine evident ei in primul rand dar si tarii care a propus-o,de ce nu puteam fi noi aceea tara?de ce raminem indiferenti fata de valorile pe care tara le are?de ce se apreciaza adevaratele talente in strainatate,de ce nu pretuim oamenii care fac ceva pentru tara asta?....a dezvaluit aceasta doamna pe care o felicit din toata inima aspecte incomode pe care nu pot sa si le asume cei vinovati?...o intrebare retorica....pentru ca valul amneziei s-a lasat peste romani,visam,visam la o tara in care totul va fi bine,dar prea putin ne implicam in acest vis....
Evocarea unor amintiri din acele timpuri se face cu mult consum de suferinta....mai ales ca eu chiar am fost victima unor nedreptati comuniste,si vreau sa va povestesc ceva...mai zilele trecute am primit de la Bucuresti,un certificat,am fost asimilata cauzei mamei mele de luptator in rezistenta anticomunista,cu drepturile care evident imi revin potrivit actului dobandit,printre altele era stipulat si dreptul de a se da numele celor in cauza unei strazi ,la care fetele mele s-au amuzat copios spunindu-mi"hehehe...mama,cum ar suna sa te intrebe cineva: cum va numiti....si tu sa-i raspunzi...Olga.M. ...mai apoi sa-ti ceara numele strazii si tu sa spui din nou Olga.M...."...ei,vedeti?cum sa stie tinerii de azi cat au tras stramosii lor daca noi ne ferim sa spunem lucrurilor pe nume...??!!,mie personal imi straneste plansul amintirea acelor vremuri,mi-a furat copilaria...,dar doresc totusi sa pun pe hartie tot ce-mi amintesc ca a tras mama si alte victime din cauza regimului comunist.
Nu pot decat sa-i spun acestei doamne sincere felicitari,sa aiba multa inspiratie in continuare,pentru ca, hai sa recunoastem ,ne creste inima cand auzim asa ceva,ne mandrim cu valorile izgonite de regimul trecut,dar poate ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru guvernantii nostri.
Am citit poate prea putin din Herta Muller,recunosc,mai mult,poezia ei m-a patruns..insa abia astept sa citesc si ultima ei carte"Caruselul respiratiei"...
Sa ai parte de sanatate si recunoastere pe mai departe,draga Herta!
Am sa postez o poezie de-a ei....


IERI am pus

din "Este sau nu este Ion "(2005)




IERI am pus
un ac ÎN cer
N-a rămas sus
ÎN orice caz L-AM pus ŞI azi
apoi în TREN am stat
în DOI la separeu
cu un şahist rus
de rangceva mai ridicat
s-a deplasat la DOROHOI LA un CONCURS
mi-a semnalat că-i interzis CE fac DAR eu
i-am zis NU nicidecum şi să vedeţi că nici
măcar umbrela simplă de ţînţar cu
epoleţi CARE LA O adică se mai şi
ridică din pereţi CU piesele de bicicletă furate
dintr-o fabrică .

5 comentarii:

  1. esti o idealista...sa ne implicam in ce??Sa facem o alta revolutie in care sa ne moara copiii ptr ca imbuibatii de la conducere sa isi mareasca veniturile,pentru ca burtile ..or sa le plesneasca odata si odata..Ma bucur ptr tine ca ai castigat acel certificat..dupa 20 de ani..E o recunoastere..dar cu ce pretz..mama ta nu a apucat sa se vada razbunata,reabilitata,nu stiu exact termenulEa este acolo intr-o stea,unii zic..inger ,eu zic sa ma pot bucura aici ,pe pamant de ceea ce merit..Cat despre Herta Muller ea ,tu ,noi oamenii de rand..stim ca e romanca si ne bucuram ..in rest ,crezi ca ar interesa pe cineva de sus...Ei,nu chiar atat de SUS!!!Candva eram oameni normali si vorbeam despre patriotism..acum suntem o natie de business(vai mama noastra...}si nu mai vorbim ,incercam sa ne decurcam fiecare cum putem....E bine sa iti scrii povestea...asa e ,tinerii de azi cred despre vremurile ,inainte de 89...ca avem noi o imaginatie bogata..sau mai grav ..bolnava..Te pup,generoasa mea finutza!

    RăspundețiȘtergere
  2. Draga Tasha, iti doresc din inima sa fii fericita, sanatoasa , sa te bucuri de fetele tale si de sufletul care va intra in viata ta mai devreme sau mai tarziu.

    Esti un om deosebit, sensibil, si meriti multa iubire si apreciere!

    Te imbratisez cu drag

    RăspundețiȘtergere
  3. Da...
    Mara,asa e ea nu a apucat sa vada asta,pentru ca sotul meu nu mi-a dat voie sa-i tulbur amintirile,cand a aparut ordonanta,el mi-a spus crezi ca va fi simplu sa intri in drepturi?!o sa te poarte statul prin judecatorii,desi aveam atestate de la arhivele statului,a fost nevoie de martori ai vremii,si daca atunci n-am facut-o am facut-o dupa moartea mamei si a lui,am zis macar asa amintirea ei va fi "spalata",poate cei 8 milioane pe care eu ii primesc lunar nu pot acoperi suferintele noastre, dar,chiar daca ii ofer in amintirea ei, de pomana unor oameni nevoiasi si tot merita efortul pe care l-am facut...pentru ca a fost cu consum de tristete,orice evocare a acelor timpuri mie imi deschide niste rani,cum bine a intuit sotul meu,D-ZEU SA-L IERTE....
    Shary,multumesc pentru aprecieri,n-am sa uit niciodata ce ai scris tu despre mine acum doi ani,dupa acel reality show...mi-ai atins sufletul..si crede-ma aveam mare nevoie de asa ceva in acel moment,puterea cuvintelor poate schimba atitudinea oamenilor,iar tu m-ai facut atunci sa cred ca merita sa lupt,merita sa mai cred,merita sa mai sper ca viata,universul meu nu s-a terminat...am dat copy paste,la postarea ta de pe acel blog ,si cand simt ca ma paraseste curajul,puterea il recitesc....multumesc inca o data,sa-ti dea D-zeu tot ce-ti doresti in viata si sa auzim numai de bine!

    RăspundețiȘtergere
  4. Tasha, imi aduc perfect aminte ce greu mi-a fost atunci, iti tineam partea impotriva tuturor !

    Daca ai sti cate jigniri am primit atunci, ce urat mi se adresau, doar pentru ca eu sustineam (si sustin in continuare) ca iubirea nu are limita, varsta sau alte impedimente!

    Draga Tasha, odata si odata o sa rasara si soarele pe straduta ta, sufletul tau cald e pur si simplu prea cald ca sa ramana singur, te simt ca ai o mare dorinta de a darui iubire si armonie.

    Barbatul care va intra in viata ta va fi un norocos, pentru ca sunt convinsa ca tu stii sa faci viata frumoasa celor din jur.

    O sa fie bine, dumnezeu o sa fie de partea ta

    RăspundețiȘtergere
  5. Sa dea D-zeu Shary,cred ca realizezi acum ca faptul ca eu ieseam doamna de aur a saptaminii deranja pe rudele fetelor din casa pentru ca asta le tulbura lor apele,intentiile lor de a pune mana pe miliardul pus in joc..eu nu m-am dus la acel show ca sa ma marit,sa castig bani...(daca chiar doream,puteam s-o fac ,il acceptam pe inginerul din Iasi si deh!! imparteam banii...dar...)...eu doream sa gasesc o rezonanta sentimentala,pentru ca singuratatea simteam ca ma seaca,ce sa fac eu cu ceea ce am daca n-am cu cine sa impart,sa ma bucur de tot ce am??!!!...faptul ca publicul a fost de partea mea,a contat extrem de mult...voturile lor ,sustinerea lor prin telefoanele care le primeam in direct...m-au facut sa-mi recastig increderea in mine...si asta a fost de fapt ce mi-am dorit.
    Daca se va intampla sa-l intalnesc asa cum spui tu pe acel norocos,ma voi simti si eu o norocoasa,pentru ca da!recunosc,simt ca mai am ceva de oferit,mai pot sa fac pe cineva fericit alaturi de mine...si mai cred inca ,ca steaua mea n-a apus.

    RăspundețiȘtergere